پلی اتیلن(PE)

لوله های پلی اتیلن PE

لوله پلی اتیلن، نوع جدیدی از لوله‌ها هستند که از مواد اولیه پلی اتیلن در گریدهای مختلف تجاری ساخته شده‌اند. پلی اتیلن یک پلیمر بسیار ساده است که در صنعت پلاستیک کاربرد دارد. مهمترین کاربرد پلی اتیلن، در ساخت لوله و اتصالات گازرسانی و آبرسانی است. پلی اتیلن اولیه تحت فرآیند پلیمریزاسیون اتیلن، در حضور کاتالیزورها، در پالایشگاه فرآورده‌های نفتی تهیه می‌شود. پلی اتیلن در ساخت انواع لوازم و وسایل پلاستیکی از جمله وسایل آشپزخانه، ظروف پلاستیکی، مخزن‌ها، کیسه‌های زباله و … استفاده می‌شود. پلی اتیلن اولیه در گریدهای تجاری PE63، PE80، PE1000 موجود است. گریدهای لوله پلی اتیلن به موادی بستگی دارد که از آنها لوله تولید میشود. تعیین گرید لوله پلی اتیلن کاملا به نوع و گرید مواد اولیه پلی اتیلن بستگی دارد .هر کدام از این مواد اولیه برای تولید لوله‌های پلی اتیلن استفاده می‌شوند. لوله پلی اتیلن، کاربردهای رایج‌تری نسبت به نوع پی وی سی دارند.

 

کاربردهای لوله پلی اتیلن

این لوله ها در موارد زیادی کاربرد دارند مثل: انتقال آب با مسافت های طولانی، انتقال موادشیمیایی، سیالات گرم کننده و خنک کننده، دوغاب ها، انواع گازها و … از این لوله ها استفاده می شود.

انواع لوله پلی اتیلن PE
لوله پلی ایتیلن تک جداره

لوله پلی اتیلن تک جداره، از جمله لوله‌های پلیمری است كه مي‌توان از آنها در فشارهاي بين 2 تا 40 بار، با قطرهاي مختلف استفاده کرد.

مشخصات لوله های تک جداره پلی اتیلن 

وزن کم و سهولت در حمل و نقل

مقاوم در برابر حرارت تا ۸۰ درجه سانتیگراد

مقاوم در برابر برودت تا ۷۰ – درجه سانتیگراد

سهولت در نصب

مقاوم در مقابل ضربه

مقاوم در مقابل انواع مواد شیمیایی

دارای اتصالات متنوع

مقاوم در مقابل تاثیر اشعه آفتاب

 

لوله های پلی اتیلن دو جداره

در لوله پلی اتیلن دو جداره یک لوله درون یک لوله ی دیگر قرار گرفته و یا با یک پوشش بیرونی محصور شده است. به لوله داخلی لوله اصلی یا حامل گفته می شود و لوله خارجی آن لوله ثانویه و یا مهار نام دارد. انواع لوله ‌های پلی اتیلن دو جداره به منظور انتقال فاضلاب و سیالات بدون فشار داخلی طراحی و ساخته شده اند. لوله های دو جداره نسبت به تک جداره مقاومت بیشتری در برابر فشار داخلی سیالی که از آن عبور میکند دارند.  لوله‌ های پلی اتیلن دوجداره غالبا در دو نوع لوله های کاروگیت و لوله‌ های اسپیرال تولید می شوند.کاروگیت لوله دوجداره ای است که لایه داخلی آن صاف و لایه بیرونی دندانه دندانه است. سطوح مختلف داخلی و خارجی  این لوله ها به آنها استحکام و سختی بیشتری می بخشد. اما در لوله اسپیرال لایه داخل و بیرون هر دو صاف است. فضای صاف داخلی در این لوله ها منجر به ایجاد خاصیت هیدرولیکی می شود.

مشخصات لوله های پلی اتیلن دوجداره

ضریب زبری پایین

هزینه های اجرایی پایین

عدم گرفتگی لوله در اثر رسوبات

مقاومت بالا در برابر حلال‌ ها و گازهای شیمیایی

مقاومت بالا در برابر فشارهای خارجی نظیر ارتعاشات حاصله از زمين لرزه

عدم نیاز به ماشین آلات سنگین در موقع اجراء

تعمیر و نگهداری آسان