لوله های پلاستیکی

لوله های پلاستیکی به چند نوع تقسیم می شوند:

لوله های پلاستیکی معمولا در تاسیسات آب و فاضلاب و انتقال آب و گاز و محلولهای اسیدی و شیمیایی کاربرد دارند. این لوله ها شامل

لوله های PVC – پی وی سی

لوله های PE – پلی اتیلن

لوله های – PP پلی پروپیلن

لوله های PVC

پی وی سی (PVC) پلاستیکی سخت است که به‌وسیله اضافه کردن روان کننده‌ها نرم و انعطاف‌پذیر می‌شود.  در شرایط حاضر یکی از ارزشمندترین محصولات  صنعت پتروشیمی میباشد .در سیستم آبرسانی سرد و گرم به علت داشتن آستانه مقاومتی بسیار پرکاربرد هستند و اتصال این نوع لوله ها توسط جوش حرارتی صورت می گیرد و در رنگ سفید در بازار عرضه می گردد.لوله های U-PVC از طریق فرایند فشاری و دمایی پودر خام PVC  تولید میگردد.دو فرایند اصلی که در تولید لوله PVC استفاده میشود عبارتند از اکستروژن برای تولید محصولات پیوسته نظیر لوله PVC قالب گیری برای محصولات مجزا نظیر اتصالات.

لوله های پلی اتیلن PE

لوله پلی اتیلن، نوع جدیدی از لوله‌ها هستند که از مواد اولیه پلی اتیلن در گریدهای مختلف تجاری ساخته شده‌اند. پلی اتیلن یک پلیمر بسیار ساده است که در صنعت پلاستیک کاربرد دارد. مهمترین کاربرد پلی اتیلن، در ساخت لوله و اتصالات گازرسانی و آبرسانی است. پلی اتیلن اولیه تحت فرآیند پلیمریزاسیون اتیلن، در حضور کاتالیزورها، در پالایشگاه فرآورده‌های نفتی تهیه می‌شود. پلی اتیلن در ساخت انواع لوازم و وسایل پلاستیکی از جمله وسایل آشپزخانه، ظروف پلاستیکی، مخزن‌ها، کیسه‌های زباله و … استفاده می‌شود.

لوله های پلی پروپیلن (PP)

پلی پروپیلن یکی از پرکاربرد ترین پلیمر ها در جهان است این پلیمر در ساخت قطعات مختلف پلاستیکی و همچنین الیاف کاربرد دارد. لوله های پلی پروپیلن با استفاده از جوشکاری فیوژن حرارت داده می شوند. این لوله ها جزو سبک ترین لوله ها و مقاوم ترین آن ها در برابر مواد شیمیایی هستند. مونومر پلی پروپیلن، پروپیلن است. پلی پروپیلن یک پلیمر هیدروکربن خطی است که به صورت CnH2n بیان می شود. پلی پروپیلن را به دلیل کاربرد های چند گانه و متعدد آن یکی از پلیمر های چند منظوره در صنعت پلاستیک می دانند .حضور گروه متیل در ساختار پلی پروپیلن موجب شده تا خواص این محصول به نسبت پلی اتیلن تغییر کند. این ساختار موجب افزایش نقطه ذوب بلوری شده و به همین علت است که پلی پروپیلن در برابر حرارت مقاومت تر است. یکی از ویژگی های منحصر به فرد لوله های پلی پروپیلن وجود سطح صاف و صیقلی درون و بیرون لوله می باشد. این ویژگی سبب می شود تا حرکت سیالات درون آن به راحتی انجام شود. اغلب این لوله ها عایق صدا و گرما می باشند. بنابراین حرکت سیالات و از جمله آب درون این لوله ها با ایجاد صدا همراه نخواهد بود. همچنین مجاورت لوله های آب گرم در کنار وسایل دیگر آسیبی به سایر وسایل نخواهد زد. یکی ویژگی خوب لوله های پلی پروپیلن ضد جلبک بودن آن است و رنگ و طعم آب درون آن ها تغییری نخواهد کرد و بنابراین در خطوط لوله کشی آب ساختمانی بیشتر استفاده  می شود.

 

لوله PVC

لوله های PE

 

تفاوت لوله های پلی اتیلن با لوله های پلی پروپیلن

1-پلی پروپیلن سفت تر از پلی اتیلن است و در تولید قطعات قالبگیری شده بیشتر استفاده می شود.

2-پلی پروپیلن مقاومت بالایی در برابر ترک خوردگی دارد اما پلی اتیلن تا حدودی کشسان و انعطاف پذیر است.

 

تفاوت لوله های پلی پروپیلن و پی وی سی

1-وزن اتصالات و لوله های پلی پروپیلن سبک تر از پی وی سی است.

2-لوله پلی پروپیلن در برابر فشار سطحی از تحمل بیشتری نسبت به لوله پلی اتیلن و پی وی سی دارد.

3-وجود ترکیبات پایدار کننده  از جنس سرب در لوله و اتصالات پی وی سی که برای محیط زیست مضر است در لوله پلی پروپیلن وجود ندارد.