لوله های فولادی

انواع لوله های فلزی:

 لوله های آهنی فولادی-لوله های غیرآهنی استیل

لوله های فولادی

لوله های فولادی دارای ماده اصلی فولاد بوده، طویل و توخالی که مخلوطی از آلیاژهای ­آهن و فلزات دیگر مانند آلومینیوم، منگنز، تیتانیوم، تنگستن، وانادیوم میباشد. وزن سبک و قدرت و استحکام بسیار بالای این لوله فولادی سبب شده تا بتوان از آن در زیر زمین برای انتقال آب، گاز و حتی محافظت از سیم های برق استفاده نمود. لوله ای که در لوله کشی گاز استفاده می شود باید از نوع فولادی سیاه یا کربن استیل باشد. قسمت بیرونی این لوله ها باید صاف و هموار باشد.

این نوع لوله باید از لحاظ ساخت، مواد، ابعاد، وزن، آزمایشات و تلرانس با استانداردهایی مطابقت داشته باشد که شامل: ISIRI، IGS، IPS، API، ASTM، AGA، MSS-SP و DIN می باشد

مشخصات ابعادی لوله فولادی به شرح: NPS؛ قطر اسمی لوله، ID؛ قطر داخلی لوله، OD؛ قطر خارجی لوله، SCH؛ کلاسه، L؛ طول و T، ضخامت دیواره میباشد.

مزیت استفاده از لوله های فولادی

مقاومت کششی بالا

مقاومت فشاری بالا

گستردگی سیستم های محافظت در برابر خوردگی

امکان تولید وسیع با قطر و ضخامت مختلف

افزایش تداوم با اتصالات جوشی

معایب استفاده از لوله های فولادی

امکان خوردگی خارجی

امکان فرآیند الکترولیز

فرآیند اتصال دادن نیازمند جوشکار ماهر است.

به‌کارگیری سیستم‌های داخلی و خارجی محافظ زنگ‌زدگی بر قیمت آن می‌افزاید.

ممکن است پوشش‌ و دیوارها طی مرحله لوله‌کشی آب‌ و فاضلاب توسط شخص ثالث آسیب ببیند.

 

مراحل تولید لوله فولادی بدون درز

 

مراحل تولید لوله فولادی درزدار

 

دسته بندی لوله فولادی بر اساس استاندارد ها
لوله فولادی API 5L

نوعی از لوله های فولاد کربنی (کربن استیل) هستند که در صنایع نفت و گاز برای سیستم های لوله کشی خطوط انتقال نفت خام، گاز و دیگر فراورده های جانبی آنها مورد استفاده قرار می گیرند. این لوله ها طبق استانداردهای موسسه نفت آمریکا ( API ) ساخته می شوند و نسبت به بسیاری از لوله های فولادی دیگر که در ادامه مورد بررسی قرار خواهند گرفت، در آنها هم کنترلمواد به صورت دقیق تر انجام می شود و هم تست های بیشتری برای کنترل کیفیت روی آن  ها صورت می گیرد.    لوله های فولادی API L5    در گریدهای مختلفی تولید و استفاده می شوند که مهمترین این گریدها A,B و  X42 , X46 ,  X52, X56, X60, X65, X70, X80, هستند. این لوله ها هم به صورت بدون درز (مانیسمان) و هم به صورت درزدار( جوشی ) تولید میشوند .

 

لوله های فولادی ASTM A53

به لوله های فولادی مورد استفاده در پالایشگاه ها و پتروشیمی گفته می شود که مناسب جوشکاری، خمش و سرمایش می باشند. این نوع از لوله های فولادی دارای سه نوع S ، E و F بوده که دو نوع اول دارای گریدهای A و B و نوع سوم تنها گرید A دارد. گرید A در این نوع از لوله های فولادی، به دلیل درصد کربن پایین تر  ، استحکام کششی کمتر و جوشکاری آسان تری نسبت به گرید B دارد. گرید A در مقابل بارهای خمشی مقاوم تر و جهت خمش سرد و ساخت کویل مناسب تر می باشد. اما گرید B در محیط های با فشار، استحکام ساختاری و تخریب کاربرد دارد. همچنین فرایند ماشین کاری بر روی گرید A بخاطر میزان کمتر کربن موجود در آن و پایینتر بودن سختی آسانتر است. فرایند جوشکاری اما برای هر دو گرید A و B مشابه هم است.

 

لوله های فولادی ASTM A106

لوله های استاندارد   ASTM A106  نیز نوعی از لوله های فولادی کربن استیل هستند که مشابه لوله های ASTM A53  برای جوشکاری، خمش و سرمایش کاملاً مناسبند و در سیستم های لوله کشی خطوط فرآیندی در پالایشگاهها و پتروشیمی ها بسیار کاربرد دارند. در واقع تفاوت این لوله ها با لوله های ASTM A53 در این است که لوله های ASTM A106 به خاطر داشتن مقادیری از عنصر سیلیسیم در ترکیب شیمیایی خود برای دماهای عملکردی بالاتری نسبت به لوله های ASTM A53 مناسب اند همچنین اصلاح آلیاژی در فرایند ساخت مواد اولیه این لوله ها با دقت بیشتری انجام می شود. علاوه بر این لوله های ASTM A106 دارای یک گرید اضافی با استحکام بالاتر  گرید C   نسبت به  لوله های ASTM A53 هستند.

لوله فولادی ASTM A179

به لوله فولادی آتشخوار نیز معروف هستند. در واقع نوعی دیگر از لوله های فولادی کربن استیل هستند. که میتوانند دماهای بالای ناشی از شعله مستقیم را نیز تحمل کرده و در بویلرهای حرارتی به کار میروند. به دلیل داشتن درصد کم کربن، خمش خوبی داشته و در مبدل های گرمایی و کندانسورهای بخار استفاده می شوند.

 

لوله فولادی  ASTM A33

 به این لوله ها به دلیل کاربرد در دماهایی بسیار پایین (تا ۴۵ درجه زیر صفر)، لوله های فولادی کربنی دما پایین نیز می گویند. دارای چندین گرید (۱، ۳، ۴، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱) بوده که تعدادی از آنها جزء لوله های فولادی آلیاژی و تعدادی نیز جزء لوله های کربن استیل دسته بندی می شوند. به دو صورت درزدار و بدون درز تولید میگردند.

لوله فولادی DIN 2440 2441 2442

نوعی از لوله های فولادی کم کربن که در بازار به نام لوله های آهنی نیز معروف هستند. با مصارف خانگی بوده که به لوله گاز معروف هستند. نوع گالوانیزه آن نیز در انتقال آب سرد و گرم خانه ها استفاده می گردد. در قطرهای ۱.۸ تا ۶ اینچ و در سه وزن متوسط DIN2440 سنگین DIN2441  و فوق سنگین DIN2442تولید می گردند. جنس این لوله ها معمولا ً ST33 و ST37 است و به هر دو صورت درزدار  و بدون درز همچنین دوسر ساده و دوسر دنده ای تولید می شوند.

یکی از انواع لوله های فولادی لوله های گالوانیزه هستند. 

لوله گالوانیزه